Trekantområdets PtX-partnerskab udvider med endnu en brintproducent

H2 Energy Esbjerg bliver pr. 1. januar 2023 en del af Trekantområdets Power to X-partnerskab, Triangle Energy Alliance. Det schweizisk-ejede energiselskab etablerer 1 GW brintfabrik i Esbjerg og har købt en 110.000 kvm byggegrund i Taulov i Fredericia, hvor de ønsker at etablere distributionsterminal af brint og syntetiske brændstoffer.

– Sammen med forskellige partnere sigter vi mod at sætte gang i brintøkosystemet i Danmark ved at levere grøn brint til industrier i Danmark. Vi er i gang med at etablere vores brintproduktionsanlæg i Esbjerg, derudover har vi købt byggegrunden i Fredericia til distribution af brint fra centrum af Danmark. At engagere sig i Trekantområdet og være en del af PtX-partnerskabet giver derfor mening for os. Vi har et fælles ambitionsniveau om at få en brintinfrastruktur til Fredericia og at gøre Trekantområdet til knudepunkt for udvikling af Power-to-X og fremtidens grønne brændstoffer. Det siger Cliff zur Nieden, direktør i H2 Energy Esbjerg.

Vedvarende brændstoffer mangler infrastruktur

Partnerne ser en fælles nødvendighed i en brintinfrastruktur på tværs af Jylland fra Esbjerg til Trekantområdet og gerne til lagring i Lille Torups kaverner i Midtjylland, samt forbindelse fra Egtved mod syd til det tyske marked.

Kontakt

Andreas Hedensten, Mindshare Denmark – H2 Energy Esbjergs PR/PA bureau Tlf: 28926494, andreas.hedensten@mindshareworld.com
Søren Schmidt Thomsen, Direktør for Triangle Energy Alliance Tlf 29466864, sst@trena.dk

Download pressemeddelelse som PDF