Viden
TEA og vores samarbejdspartnere udgiver analyser, der understøtter fundamentet for beslutninger om fremtidens grønne energisystem. Det er nødvendigt med strategisk energi- og ressourceplanlægning på tværs af kommuner og virksomheder, hvis fælles interesser er at finde løsninger på de helt svære udfordringer, når vi udfaser vores fossile vaner hurtigst muligt.
Find ny viden og analyser på siden. Du kan også blive klogere på TEA-partnerskabets visioner i vores pressemeddelelser og kronikker.
Danmark er bygget på fossile råstoffer
11. september 2023
I 2021 krævede det i Danmark knap 14 millioner tons fossile råstoffer at holde Danmark kørende, som er bundet i brændstoffer, cement og kemikalier og plast. Det viser en beregning, som COWI har lavet for TEA. Heraf består “råstofpuljen” af 9 millioner tons kulstof samt 1.6 millioner tons brint.
Hvor skal de vedvarende og biogene kilder til kulstof og brint komme fra?
Danmark mangler national kulstofstrategi
En femtedel af vores energibehov, der driver det danske samfund i dag, kommer fra strøm. Selv hvis vi elektrificerer så meget som muligt – og det bør vi – så er det i fremtiden måske 35-40% af vores fossile afhængighed, der kan løses med elektrificering. Det skyldes, at vi også får råstoffer til vores hverdagsprodukter som kulstof og brint fra fossil olie og gas. Fossil olie og gas og grundstofferne, som de er sammensat af, raffinerer vi til plast, kemikalier, tekstiler, energi og brændstoffer, som er meget svære at undvære, og som er godt og grundigt flettet ind i vores hverdag og økonomi. Vi skubber en kæmpe udfordring i den grønne omstilling foran os for at have nok kulstof. Heldigvis er kulstof fra biomasse via fotosyntese den klart billigste vej til at skaffe biogen kulstof.
I 2022 udgav Københavns og Aarhus Universitet deres rådgivningsrapport om potentialet for biomasse og biogen kulstof til det nationale bioøkonomipanel.
De syddanske anbefalinger til national CO2-infrastruktur
19. december 2022
CCUS-klyngen Fredericia’s anbefalinger tager udgangspunkt i et samlet nationalt perspektiv, hvor regionale potentialer understøtter hinanden på tværs af regioner og kommuner. En samlet strategi understøtter både de respektive CCUS-klyngers potentialer, men især en national optimering med henblik på, at der skabes national CO2-infrastruktur.
Læs Syddanmarks punktkildeanalyse og anbefalinger til CO2-fangst- og infrastrukturstrategi.
Danmarks vej til at blive en europæisk CO2-hub
DNV har for CO2 Hub Europe analyseret effekterne af den nuværende CCS-politik og sammenholdt det med en mere helhedsorienteret tilgang til udvikling af CCUS i Danmark. Samtidig er der afdækket afgørende
skridt, der skal tages for at Danmark kan placere sig som en europæisk hub for CO2 og give et væsentligt bidrag til at opfylde klimamålene i Danmark og EU.
Den samlede investering for en CO2 backbone er 9 mia. kr. og forventes at skabe en samfundsøkonomisk værdi på op til 69 mia. kr. Hele investeringen forventes brugerbetalt over 25 år.
Perspektiver og anbefalinger omkring power-to-X
Power-to-X bliver en central teknologisk udvikling i den grønne omstilling. Trekantområdet, især, har et stort potentiale, som skyldes gode afsætningsmuligheder og distributionsinfrastruktur i forbindelse med Billund Lufthavn, Taulov Transportcenter, havne og adskillige store industriproducenter. Der er store CO₂- kilder i form af biogasanlæg, Skærbækværket og Energnist. Der er et veludbygget fjernvarmenet, som efterspørger overskudsvarme fra PtX-produktion, ligesom Skærbækværkets og raffinaderiets nærhed til infrastruktur gør dem til oplagte PtX-placeringer. Trekantområdet et oplagt sted at etablere brintnet på grund af nærhed til det tyske eksportmarked og mulighed for at omdanne gastransmissionsledninger til brintledninger.
Investeringspotentialet for PtX i Trekantområdet er estimeret til 21 mia. kr., baseret alene på den mængde bæredygtig CO₂ der er tilgængelig fra Skærbækværket, Energnist og biogasanlæg. Ved fuld udnyttelse af potentialet, kan CO₂-udledningen reduceres med 0,6 mio. tons, svarende til 18% af den samlede danske CO₂-udledning fra benzinbiler. Der kan desuden skabes 19.000 jobs.